Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tramvaje - Šaliny

6. 9. 2010

Tramvaje - Šaliny

Tramvaj je vlak uspusobený pro provoz ve městech.První tramvajový provoz na našem uzemí byl zahajen 17. srpna 1869 v Brně a to společností Brůnner Tramway Gesellschaft fur Personen und Frachtenverkehr (Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nakladní dopravu).Brno se tak stalo třetím městem v evropě kde jezdily tramvaje.

Od teto doby kdy byli první vozy tahány koňmy se tramvajová doprava rozvynula do dnešní podoby.V českých městech jezdí tramvaje v Ostravě , Praze , Plzni , Olomouci , Liberci , Mostě a Litvínově  a šaliny v Brně .V Čr je nejrozšířenější typ tramvají v současné době T3 a K2 a jejich ruzné modifikace rekonstrukcí.Předchudce dnešních vozů T3 jsou vozy T1 a T2 , které najdeme v některých českých muzejích.Dale u nás jezdí typy T6A5 , KT8D5 , K3R-N , RT6N1 (N2) , ANITRA -ASTRA , 13T 14T , VarioLFR.E , VarioLF2R.E

V ČR se výrobě tramvají věnovali firmy ČKD , Kralovopolská Brno a v dnešní době především firma Pars Nova a.s. U starých typů tramvají bylo běžné uspořadání sedadel naproti sobě , kdežto v současné době se používá uspořadání řady sedadel podel stěn tramvaje.Vyjímku zde tvoří pouze vozi 12T , 13T  , 14T a 15T .Toto jsou nové pětičlankové tramvaje ,které vyrábí Škoda.Jsou častečně nízkopodlažní  s tím že ve vysokých člancích jsou sedadla naproti sobě. Tramvaje dělíme na jednosměrné a obousměrné .Ve velkých městech se používají tzv. nakladní tramvaje , které rozvaží potřeby a material pro obchody ve městě.Tyto tramvaje jezdí např.  v  Hamburku , Berlíně

V Bratislavě se již nesetkáme  v pravidelném provozu  tramvajemy typu K2

V dnešní době najdeme nejvíce typů tramvajových vozů a jejich rekonstrukcí v Brně , kde se také nachazí nejrozsáhlejší expozice historické tramvajové dopravy.V Líšeňském muzeu najdeme vozy z československých provozů a také parní lokomotivu a vozy byvalé drahy Brno Černovice - Líšen.Tato trať byla stavěna jako železniční ale po  zařazení Líšně pod Brno byla předána pro provoz tramvají.V dnešní době je trať zarostlá a občas se uvažuje o jejím obnovení .Na konci této drahy se nachází ono již zmiňované muzeum  a u  něj stojí puvodní nadražní budova drahy Černovice - Líšeň (Lo"sch).